Wanted: Business Controller

Nieuwe innovaties in de markt zetten; dat is de uitdaging waar Utrecht Holdings samen met onderzoekers van UMC Utrecht en Universiteit Utrecht elke dag voor staat. Met als doel een zo groot mogelijke positieve impact op mens, maatschappij en economie. Dit doen wij met een leuk team van zo’n 16 medewerkers.

Spreekt het jou aan om te werken in een dynamische omgeving waarin jij jouw kennis, ervaring en verbindende kwaliteiten inzet om met verschillende stakeholders innovaties naar de markt te brengen? Dan zijn wij op zoek naar jou. Ben je academisch opgeleid, heb je ervaring met zowel wetenschap en het bedrijfsleven? Dan hopen we dat jij ons team binnenkort komt versterken.

Wie zijn wij?

Utrecht Holdings is de Knowledge Transfer Office (KTO) van de kennisinstellingen UMC Utrecht en Universiteit Utrecht. Beide organisaties hebben als kerntaken: onderwijs, onderzoek, patiëntenzorg en kennisvalorisatie. Wij richten ons als Utrecht Holdings op deze laatste kerntaak, door het naar de maatschappij brengen van academische onderzoeksresultaten vanuit een commercieel perspectief.

 Wij ondersteunen wetenschappers en medewerkers bij het beschermen van hun vindingen, octrooien en verstrekken in dat kader licenties aan externe partijen. Onze bijzondere aandacht ligt op het vlak van Life Sciences, Digital Innovations (o.a. AI) en Sustainability. We richten regelmatig, vaak met externe partijen, nieuwe bedrijven (spinoffs) op, voortkomende uit de beide kennisinstellingen. Tenslotte investeren wij via onze fondsen in veelbelovende spin offs met doel deze te ondersteunen in de eerste fase van ontwikkeling. Naast de twee hoofdige directie doen wij dit alles met een team van business developers, een investment manager, business analist, juristen en support staf, in totaal zo’n 15 medewerkers.

De afdeling Finance ondersteunt het duaal management van Utrecht Holdings met:

  • het inrichten, uitvoeren en bewaken van de planning & controlcyclus;
  • (financiële) managementinformatie en analyses;
  • Het oprichten van strategische deelnemingen en het actief monitoren van deze entiteiten;
  • Gevraagd en ongevraagd strategisch advies;
  • Het desgevraagd leiden van projecten.

Zie voor meer informatie:

https://utrechtholdings.nl/

https://uhsf.nl/

Van spin offs op het gebied van Life Sciences tot ventures gericht op sustainability of gebaseerd op AI. En van de Universitaire Landbouwhuisdierenpraktijk tot en met een payroll of ander servicebedrijf. Het zijn enkele voorbeelden van bedrijven die zijn ondergebracht bij Utrecht Holdings. Als business controller bij Utrecht Holdings heb jij jouw eigen klantportefeuille. Dit betekent dat je verantwoordelijk bent voor meerdere bedrijven. Je ondersteunt bij de oprichting van deze bedrijven, volgt en ondersteunt vanuit jouw expertise actief de ontwikkeling van deze entiteiten. Je krijgt te maken met een diversiteit aan financiële en fiscale vragen, directies, culturen en mensen. Je werkt op het snijvlak van publiek en privaat en begeeft én schakelt tussen uitvoering en strategie. Je fungeert als strategisch adviseur en het financiële geweten van onze BV’s. Je neemt deel aan UMC of UU brede projecten en adviseert hij bij het opstellen van samenwerkingsovereenkomsten met interne en externe partijen.

De opbouw- en implementatiefase  van het landelijke Biotech Booster project, onderdeel Discovery & Development binnen het Life Sciences&Health cluster heeft jouw bijzondere aandacht.

Als business controller werk je samen met verschillende partijen (zowel intern als extern) wiens belangen en relaties je goed in het oog moet houden en behartigen. Jouw keuzes en adviezen hebben impact. Je komt met oplossingen voor financiële vraagstukken en adviseert over de meest uiteenlopende ontwikkelingen binnen de entiteiten. Verder zorg je samen met het finance team waar je deel van uitmaakt dat de processen binnen Utrecht Holdings goed verlopen. Tenslotte ondersteun je en adviseer je gevraagd en ongevraagd de directie. De organisatie is klein, maar kent relatief grote belangen en risico’s. Als controller manage je samen met de directie al deze belangen.

Biotech Booster

Nederland heeft een excellente kennispositie op biotechnologie en er ligt een enorme kans om die te vertalen naar bedrijvigheid en innovatie. Biotech Booster is een gesubsidieerd programma dat letterlijk een “boost” gaat geven aan de vermarkting van deze innovaties. De gezamenlijke opzet door kennisinstellingen, overheidspartners en bedrijven is uniek. De aanpak beoogt volwassen en schaalbare bedrijven en productconcepten te creëren.

KTO Utrecht is verantwoordelijk voor het landelijk projectmanagement van het onderdeel Discovery & Development in het domein Life Sciences gericht op Discovery & Development.

In de opbouw- en implementatiefase is het de verantwoordelijkheid van Utrecht Holdings invulling te geven aan het cluster Discovery & Development.  Dit omvat onder meer het definiëren van het cluster, het identificeren van key partners, het samenbrengen van de business developers in het cluster, en het participeren in de werkgroep die landelijk afspraken maakt o.a. over IP gebruik, projectbeheer, financiering en afrekening projecten.

Zie voor meer informatie: www.hollandbio.nl

Werk- en resultaatgebieden:

  • Strategische deelnemingen: Het actief ondersteunen en monitoren van, en het adviseren over de ontwikkeling van deze deelnemingen zodat zij zich bedrijfseconomisch rendabel ontwikkelen en gestelde doelen realiseren.
  • Oprichten nieuwe bedrijven: het desgevraagd oprichten (cq beëindigen) van bedrijven totdat deze gereed zijn de operationele taken uit te voeren.
  • Projectmanagement w.o. het project Biotech Booster Thematisch Cluster Discovery & development, onderdeel opbouw & implementatiefase
  • Planning en control cyclus, procesinrichting en uitvoering: als lid van het finance team een bijdrage leveren aan de adequate en zorgvuldige uitvoering van de planning & controlcyclus en het optimaliseren van processen.

Onze kandidaat past in onderstaand profiel:

In deze functie ben je primair aanspreekpunt voor het management van strategische deelnemingen  en in die rol zowel adviseur als controller. Ook voor het project Biotech Booster, cluster Discovery & Development treed je op als eerste contact.

Je legt verantwoording af aan directeur Holdings. De belangrijkste kaders worden gevormd door wet- en regelgeving en vastgesteld beleid op strategisch en tactisch niveau.

  • Je hebt een wo-diploma, bij voorkeur bedrijfseconomie, controlling of een andere relevante richting.
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als business controller.
  • Je bent een generalist en hands on in je aanpak.
  • Je bent een analytische denker.
  • Je bent in staat zowel de budgettaire kaders als de commerciële lijnen te bewaken.
  • Je hebt ervaring met projectmanagement.
  • Je kunt prioriteiten stellen en werken met deadlines voor meerdere projecten.
  • Je werkt uitstekend samen in een team, maar ook zelfstandig werk je goed.
  • Je bent communicatief sterk.
  • Je bent constructief kritisch en oplossingsgericht.
  • Je bent organisatiesensitief: je bent je bewust van de belangen binnen een organisatie en schakelt snel met mensen op verschillende niveaus.
  • Je beheerst de Nederlandse en Engelse taal uitstekend.

Wat wij bieden:

  • Een aanstelling van 0,8-1,0 FTE bij de UU, in eerste instantie voor de duur van één jaar, met uitzicht op een vaste aanstelling;
  • Een professionele leer- en werkomgeving, een leuk team van collega’s, en een passend salaris CAO Nederlandse Universiteiten (schaal 12) met 13de maand. Afhankelijk van te verwachten ontwikkelingen in de toekomst en daarmee de complexiteit van de inhoud van de functie is doorgroei naar schaal 13 mogelijk;
  • Een rol met veel impact, waarbij je de wereld van morgen helpt realiseren, en waar je werkt met bestuurders, inspirerende wetenschappers en ondernemers;
  • Een werkomgeving waarin je een hechte realtei kunt opbouwen zowel met het team Utrecht Holdings als met de collega’s in het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht;

 Aanvullende informatie en solliciteren:

Voor meer informatie over de inhoud van de functie kun je contact opnemen met Gertine van der Vliet, directeur Utrecht Holdings, via email: gertine.vandervliet@utrechtholdings.nl of telefonisch: 06 24819826.

Jouw CV met motivatiebrief ontvangen we graag uiterlijk zondag 27 november per mail en kun je sturen naar secretariaat@utrechtholdings.nl. De selectiegesprekken staan gepland voor 30 november en 1 december.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature tekst wordt niet op prijs gesteld.