News

Controller bij Utrecht Holdings

Ben je academisch opgeleid en heb je ervaring met zowel wetenschap als het bedrijfsleven? Dan hopen wij met jou in contact te komen.

Spreekt het jou aan om te werken in een dynamische omgeving waarin jij jouw finance kennis, control ervaring en verbindende kwaliteiten inzet om met verschillende stakeholders innovaties naar de markt te brengen? Dan zijn wij op zoek naar jou! Ben je academisch opgeleid en heb je ervaring met zowel wetenschap als het bedrijfsleven? Dan hopen wij met jou in contact te komen.

Utrecht Holdings

Utrecht Holdings is het Knowledge Transfer Office (KTO) van UMC Utrecht en Universiteit Utrecht. Deze instellingen richten zich op onderwijs, onderzoek, patiëntenzorg en kennisvalorisatie. Utrecht Holdings focust op kennisvalorisatie, waarbij academische onderzoeksresultaten commercieel naar de maatschappij worden gebracht.

Nieuwe innovaties in de markt zetten; dat is de uitdaging waar ze samen met onderzoekers van UMC Utrecht en Universiteit Utrecht elke dag voor staan. Hun doel is een zo groot mogelijke positieve impact op mens, maatschappij en economie. Dit doen ze met een enthousiast team van ongeveer 16 medewerkers.

Utrecht Holdings ondersteunt wetenschappers en medewerkers bij:

  • Het beschermen van hun vindingen en octrooien.
  • Het verstrekken van licenties aan externe partijen.
  • Het oprichten van nieuwe bedrijven (spin-offs) met externe partners.

 

De focus ligt op Life Sciences, Digital Innovations (zoals AI) en Sustainability. Ze investeren via fondsen in veelbelovende spin offs om hen te ondersteunen in de eerste fase van ontwikkeling. Naast de directie bestaat het team uit  business developers, een investment manager, een business analist, juristen, finance professionals, een communicatiemedewerker en managementassistent.

De afdeling Finance ondersteunt het management van Utrecht Holdings met:

  • Het inrichten, uitvoeren en bewaken van de planning & control cyclus.
  • Financiële managementinformatie en analyses.
  • Het oprichten van nieuwe spin-offs en strategische deelnemingen.
  • Actief portfoliobeheer.
  • Strategisch advies en projectleiding.

 

 Functieomschrijving

In de afgelopen twee jaren is een verbeterplan voor de interne beheersing uitgevoerd. Deze herinrichting van de organisatie is de basis van waaruit de controller de volgende taken uitvoert.

Als controller bij Utrecht Holdings:

  • Ben je verantwoordelijk voor het adequaat en zorgvuldig uitvoeren van de planning & control-cyclus.
  • Beheer je je eigen klantportefeuille en ben je verantwoordelijk voor de monitoring van je portfoliobedrijven. Je adviseert gevraagd en ongevraagd de directie op basis van analyses van complexe (investerings)vraagstukken en jaarrekeningen.
  • Houd je overzicht door informele overleggen en je formele rol in de aandeelhoudersvergadering.
  • Administratieve organisatie/interne beheersing: je bevordert het naleven van interne procedures en richtlijnen, beheerst risico’s en beperkt onzekerheden, waarbij het juiste evenwicht wordt gezocht tussen het realiseren van maatschappelijke impact en economische kansen.
  • Ondersteun je waar nodig bij de oprichting, liquidatie of verkoop van bedrijven.
  • Managementinformatie en advies: je verstrekt adequate en zorgvuldige informatie, zodat inzichtelijk is of de doelen van Utrecht Holdings en de onderliggende bedrijven worden gehaald en er tijdig maatregelen kunnen worden genomen.

Je krijgt te maken met diverse financiële en fiscale vragen, directies, culturen en mensen. Je werkt op het snijvlak van publiek en privaat, schakelt tussen uitvoering en strategie en fungeert als strategisch adviseur en financieel geweten van zowel Utrecht Holdings als de BV’s. Je ondersteunt bij het opstellen van businesscases en overeenkomsten.

De organisatie is klein, maar kent relatief grote belangen en risico’s. Als controller manage je samen met de directie al deze belangen. Je bent de rechterhand van de directie, neemt zaken uit handen en krijgt dingen voor elkaar. Je moet in staat zijn om praktische oplossingen aan te dragen voor complexe financiële problemen en hierover duidelijk en overtuigend te communiceren.

Dit zoeken wij in jou:

  • Hands-on mentaliteit en analytisch denkvermogen.
  • In staat om zowel de budgettaire kaders als de commerciële lijnen te bewaken.
  • Prioriteiten kunnen stellen en werken met deadlines voor meerdere dossiers.
  • Initiërend vermogen: Je signaleert kansen en problemen en draagt vervolgens uit eigen beweging oplossingen aan. Je bent een zelfstarter
  • Communicatief sterk.
  • Organisatiesensitief: je bent je bewust van de belangen binnen een organisatie en schakelt snel met mensen op verschillende niveaus.
  • Teamspeler en zelfstandig goed werkend.
  • Affiniteit met fiscale vraagstukken.

 

 Wat breng je mee:

  • Een afgeronde HBO- of WO-opleiding, bij voorkeur in Bedrijfskunde, Finance, Economie of een aanverwante richting
  • Minimaal 3-5 jaar ervaring als business controller
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse én Engelse taal

 

Wat bieden we je?

  • Een bruto maandsalaris van €6.485 tot maximaal €7.816 (salarisschaal 13) bij voltijds aanstelling (36 uur per week)
  • Een aanstelling van 0,8 FTE bij de UMC Utrecht, in eerste instantie voor de duur van één jaar, met uitzicht op een vaste aanstelling;
  • Marktconforme arbeidsvoorwaarden conform CAO NFU (schaal 13), afhankelijk van kennis en ervaring. Daarnaast mag je rekenen op vakantiegeld en een eindejaarsuitkering;
  • Een dynamische en veelzijdige wereld met de ambitie om innovaties naar de markt te brengen;
  • Een werkomgeving waarin je een hechte relatie kunt opbouwen zowel met het team van Utrecht Holdings als met de collega’s in het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht;
  • Een uitdagende wereld waar het gaat om het sluiten van evenwichtige en zakelijke deals met respect voor de risico’s en belangen van diverse partijen.

 

Aanvullende informatie en solliciteren:

Ben je enthousiast geworden en herken je jezelf in bovenstaand profiel? Stuur je motivatie met CV vóór 13 januari 2025 a.s. naar secretariaat@utrechtholdings.nl. Vanwege vakantieperiode zal er pas na 6 januari een reactie volgen op sollicitaties.

 

Voor vragen of meer informatie over de vacature kan je contact opnemen met Directeur Knowledge Transfer Tessa Scharringhausen, via tessa.scharringhausen@utrechtholdings.nl of op telefoonnummer 06-53532346. Een assessment en referentiecheck kan onderdeel uitmaken van de procedure. De selectiegesprekken zullen plaatsvinden op 23 januari 2025.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacaturetekst wordt niet op prijs gesteld.